Sinervän kouluhankkeen yläkoulun rakennusten purkaminen on alkamassa purku-urakoitsijan henkilöresurssien puutteen vuoksi muutamaa viikkoa myöhemmin kuin alkuperäiseen aikataulusuunnitelmaan oli merkitty.

6.8.2019 päivitetyn aikataulun mukaan sisäpurkutyöt alkavat vk 32-33 aikana. A-rakennuksen (ns. pajarakennus) raskaspurku, jolloin purkutyö näkyy jo konkreettisesti rakennuksen ulkopuolellakin, käynnistyy noin 2vk kuluttua aloituksesta. B-rakennuksen osalta raskaspurku ajoittuu syyskuun alkuviikoille. Purkutyöt valmistuvat urakkasopimuksen mukaan kaikilta osin 20.9.2019 mennessä, mikä urakoitsijan ilmoituksen mukaan on riittävä aika normaalisti edenneelle urakalle ko. tapauksessa.

Työmaa-alue on eristetty omaksi alueekseen työmaa-aidalla, jonka sisäpuolelle meneminen muilta kuin urakoitsijan työntekijöiltä, on turvallisuuden vuoksi ehdottomasti kielletty kaikissa tilanteissa.

Purkutöiden kaikki työmaaliikenne tapahtuu Junttilantien kautta. Turvallisen liikennöinnin aikaansaamiseksi kevytliikenne ja ajoneuvoliikenne Junttilantieltä koulun pihalle ja asuntojen paikoitusalueelle suljetaan purkutöiden ajaksi.

Koululaisten jättö ja nouto sekä koulun henkilökunnan ja asukkaiden ajoneuvojen paikoitus tapahtuu kirjasto-kuntotalon P-paikoilla.

Lisätiedot: Matti Kanko, p. 040 1958 909

 

Sinervän kouluhanke on edennyt ensimmäiseen välietappiin eli yläkoulun rakennuksien purkaminen on alkamassa. Urakkakilpailun perusteella purku-urakoitsijaksi valittiin Lotus Maskin&Transport Oy Vaasasta.

Purkutyöt alkavat työmaa-alueen aidan rakentamisella, jotta toiminta aiheuttaisi mahdollisimman vähän haittaa lähialueen asukkaille ja ympäristössä liikkuville. Sivullisten liikkuminen aidan sisäpuolella ei ole sallittua, koska se aiheuttaa selkeän turvallisuusriskin sekä sivulliselle itselleen, että myös purkutyötä tekeville ammattilaisille.

Rakennuksien purkaminen alkaa sisäpuolisilla purkutöillä, jolloin urakoitsija suorittaa myös asbesti- ja haitta-aineita sisältävien rakenteiden purkamisen. Em. työvaiheet suoritetaan täysin suljetuissa tiloissa, sillä haitalliset aineet eivät saa levitä ympäristöön. Sisäpurkuvaiheen jälkeen rakennusten näkyvä konepurku aloitetaan ns. pajarakennuksen pohjoispäädystä ja etenee vaiheittain kohti kuntotaloa.

Purkuvaiheeseen liittyy tavallista enemmän kuorma-autoliikennettä, koska kaikki puretut jaokkeet, esimerkiksi puu, metalli, muovi, tiili ja betoni, kuljetetaan pois tontilta. Kuorma-autolasteja lähtee tontilta jopa 5-10kpl/pv. Kaikki ajoneuvoliikenne tapahtuu Junttilantietä pitkin.

Pahoittelemme purkutoiminnasta aiheutuvaa mahdollisista melu- ja pölyhaittaa, joista valitettavasti ei ihan täydellisesti vältytä. Päivittäinen työaika on klo 7.00-20.00, mutta melua aiheuttavat työt ovat sallittuja vain klo 07.00-17.00 välisenä aikana. Töitä sallitaan tehdä viikottain maanantaista lauantaihin.

Purkutyömaan etenemisestä tiedotetaan kunnan www-sivulla ja naapurustolle kirjeellä aina, kun purkutoiminnassa tapahtuu oleellinen muutos tai erityinen toimenpide. Purkutöiden on määrä olla valmis kaikilta osin 20.9.2019 mennessä.

Lisätiedot: Matti Kanko, p. 040-1958 909

Koulukeskuksen purku-urakan urakoitsijan valinta on suoritettu. Päätökseen liittyvät asiakirjat löytyvät Viranhaltijapäätökset-osiosta.

Muokattu 12.6.2019 klo 10:24: korjattu tekstissä ollut päivämäärä vastaamaan otsikossa mainittua.

A- ja B- RAKENNUSTEN PURKU-URAKKA

TIEDOTE PURKU-URAKAN TARJOUSPYYNNÖN LASKENTA-AJAN PIDENTÄMISESTÄ

  1. Laskenta-aikaa jatketaan siten, että tarjousten tulee olla tilaajalla perillä 12.6.2019 klo 15.00 mennessä.
  2. Tarjousten jättö tapahtuu joko kirjepostina tai sähköpostilla tarjouspyyntöasiakirjojen kirjausten mukaisesti.
  3. Tilaaja tulee julkaisemaan Lisäkirje nro 2:n 10.6.2019 klo 16.00 mennessä Multian kunnan www-sivulla.

Multia 7.6.2019

Matti Kanko
Sinervän kouluhankkeen proj.j.
p. 040 1958 909
Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

A- ja B- RAKENNUSTEN PURKU-URAKKA

LISÄKIRJE nro 2

1. Molempien rakennusten kaikkien ikkunoiden purkaminen sisällytetään purku-urakkaan ja ne jäävät purku-urakoitsijan omaisuudeksi.

2. Kiintokalusteita jää purku-urakkaan kuuluvaksi seuraavasti:

2.1 A-rakennus

  • WC-huoneiden kalusteet
  • H113-114 metallityöluokissa ikkunan alla olevat teräsrakenteiset työpöydät
  • H102-103 levyrakenteisia kaappeja noin 5kpl
  • H113 kuumakäsittelyn teräshyllyt, ahjo, teräspöytä, osa varusteista
  • H106-107-108 hyllyköitä ja levyrakenteiset kaapit
  • H112-113 puu- ja metallitavarahyllyköitä

2.2 B-rakennus

  • WC-huoneiden kalusteet
  • H101, 103, 216, 217, 218, 219, 213, 214 tavanomaisia hyllyköitä ja levyrakenteisia kaappeja

Multia 10.6.2019

Matti Kanko
Sinervän kouluhankkeen proj.j.
p. 040 1958 909
Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

Sinervän kouluhanke: vastaukset urakoitsijoiden kysymyksiin 3.6.2019

Sinervän kouluhanke: lisäkirje nro 1 / 3.6.2019

 

Päivitys 3.6.2019: alkamisaika muuttunut!

Sinervän kouluhankkeeseen liittyen, yläkoulun tiloissa tullaan järjestämään 8.6.2019 klo 11.00 alkaen irtaimen tavaran huutokauppa. Myytäviin tavaroihin voi tutustua klo 10.00 alkaen tai sopimuksen mukaan.

Huutokaupan tuotto käytetään lyhentämättömänä Sinervän kouluhankkeen kustannusten kattamiseen.

Myytäväksi tulee monenlaista mm. koulutoimintaan liittyvää tavaraa, esimerkiksi opetustauluja, pulpetteja, höyläpenkkejä, kirjoja, työkaluja, koneita, laitteita, työpöytiä, tuoleja, hyllyjä, toimistotarvikkeita jne. Tarkempi tieto myytävistä tavaroista selviää lähempänä myyntipäivää.

Myytävät tavarat myydään siinä kunnossa missä se on myyntihetkellä eikä ostajalla ole vaihto- tai palautusoikeutta.

Ostajan on hyvä huomata, että osaa ns. pehmeistä materiaaleista (paperi, kartonki, pehmustetut huonekalut…) jne. on käytetty/säilytetty epäpuhtaissa tiloissa.

Osa kaupattavasta tavarasta myydään siten, että ostaja vastaa tavaran irrottamisesta rakenteesta.

Maksu on suoritettava heti huutokauppapaikalla. Maksu voidaan suorittaa käteisellä tai vaihtoehtoisesti laskulla, mikäli summa ylittää 500 euroa. Ostettu tavara tulee viedä pois koulurakennuksesta saman päivän aikana tai erikseen huutokaupan järjestäjän kanssa sovittuna ajankohtana, kuitenkin viimeistään 14.6.2019 klo 12.00 mennessä.

Lisätietoja 20.5.2019 alkaen: Seppo Lampinen p. 040-3016 222

maanantaina 25.3. klo 18 koulun salissa

Sinervän kouluhanke -illassa kaikilla kuntalaisilla, yhdistyksillä ja järjestöillä on mahdollisuus vaikuttaa uuteen kouluun, koko kylän toiminnalliseen keskukseen. Illassa tiedotetaan myös hankkeen etenemisestä.

Tervetuloa!

 

TILANNEKATSAUS koulutoiminnan järjestämisestä ja väistötiloista

Ympäristöterveystarkastaja Seija Pulkkisen alakoulua koskevassa tarkastustilaisuudessa 27.2.2019 sovittiin toimenpiteet, joilla varmistetaan, että suunnitelluissa väistötiloissa ei ole terveydelle tai turvallisuudelle uhkaavia tekijöitä.

Alakoulun ruokalan ja keittiön tilat on poistettu käytöstä ja eristetty muista huonetiloista tiivistämällä ovi- ja muut rakenteet. Ko. huonetilojen ilmastointi on säädetty alipaineiseksi muihin huonetiloihin nähden, joka on varmistettu K-S Sisäilmamestarit Oy:n 22.2.2019 savukokeilla.

Kouluruokailu on siirtynyt Poukamaan 4.2.2019 alkaen, jossa oppilaat käyvät jalkaisin opettajien johdolla. Ruokailujärjestely on aiheuttanut opetustoiminnan oppi- ja välituntijärjestelyjä.

Matkalla olevan Keuruuntien ylityksen turvallisuutta on lisätty suojatien kohdalla huomiopoijuilla ja 11.3.2019 alkaen nopeusnäyttötutkalla. ELY-keskukselle esitettiin, että suojatien kohdalle asennettaisiin lisäksi liiketunnistimilla ohjatut vilkkuvalot, muttaesitystä ei hyväksytty. Turvallisuustilannetta seurataan ja kehitetään tarvittaessa.

Kotitalouden kalusteet ja varusteet siirrettiin yläkoulun tiloista alakoululle entiseen atk-luokkaan vk 8-9. Opetus aloitettiin tiloissa 4.3.2019. Uudessa kotitalousluokassa pidetään myös muita oppitunteja lukujärjestyksen mukaisesti.

25.3.2019 alkaen musiikin ja kuvataiteiden opetus siirretään alakoulurakennuksen saliin ja muu opetustoiminta vapaisiin tai muokattuihin huonetiloihin. Tilajärjestelyt toteutetaan ympäristöterveystarkastajan ohjeiden mukaisesti.

Teknisen työn opetus järjestetään kevätlukukauden ajan yläkoulun tiloissa. Korvaavien tilojen vaihtoehtojen selvittely on käynnissä. Opetus on järjestettävä väistötiloissa viimeistään tulevana syksynä, koska rakennushankkeen yleisaikataulun mukaan yläkoulun rakennukset puretaan tulevana kesänä koulun kesäloman aikana. Teknisen työn opetuksen väistötilojen tarve ajoittuu siten aikajaksolle 7/2019- 6/2021.

Koulutyöryhmä on perustettu suunnittelemaan ja valmistelemaan uutta kouluinvestointia Multialle.

Koulutyöryhmän pöytäkirjat julkaistaan kokousten jälkeen Multian kunnan kotisivuilla Pöytäkirjat-osiossa sekä koulun Wilma-järjestelmässä.

Kunnanhallitus on nimennyt koulutyöryhmään seuraavat henkilöt:

  • Pajari Noora, kunnanjohtaja
  • Oksanen Hanna-Maija, talouspäällikkö
  • Löytömäki Tiina, tekninen johtaja
  • Kokkonen Satu, perusturvajohtaja
  • Salonen Päivi, sivistystoimenjohtaja
  • Viitala Reima, rehtori
  • Heikkinen Henri, opettajien edustaja
  • Jokipalo Kalevi, teknisen lautakunnan puheenjohtaja
  • Saarinen Matti, sivistyslautakunnan puheenjohtaja
  • Kekälinen Kati, perusturvalautakunnan puheenjohtaja
  • Murtomäki Elisa, kunnanhallituksen edustaja

Pöytäkirjanpitäjänä toimii palvelusihteeri Leena Kinnunen.

Koulutyöryhmä kutsuu myös tarvittaessa asiantuntijoita kokouksiinsa.

Tiedustelut:

Kunnanjohtaja Noora Pajari
Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
040-3016 201

Multian kunnassa Yläkoulun/Pajan kiinteistössä on teetetty syksyllä 2017 kuntokartoitus (Vahanen Jyväskylä Oy). Kartoituksessa on havaittu kosteusvaurioon viittaavia rakennevaurioita, joiden on epäilty aiheuttavan sisäilmalaadun heikentymistä. Tämän johdosta Multian kunnan sisäilmatyöryhmä on tutustunut kokouksessaan tehtyyn kuntokartoitukseen. Sisäilmatyöryhmään kuuluvat tekninen johtaja sekä työterveyshuollon, ympäristöterveyshuollon, työsuojelun sekä henkilökunnan edustajat.

Selvitystyöhön on sisältynyt ulkopuolisen asiantuntijan tekemät kuntotutkimukset, joilla on selvitetty sisäympäristöolosuhteita, lattiarakenteiden ja seinien alaosien rakennekosteutta ja mahdollista mikrobikasvustoa sekä haihtuvien orgaanisten hiilivetyjen esiintymistä ilmassa ja materiaaleissa. Henkilökunnalle teetetään tarpeen vaatiessa työterveyden toimesta laadittujen toimintaohjeiden mukaiset oirekyselyt ja terveystarkastukset. Koululaisten osalta tiivistetään yhteistyötä kouluterveydenhoitajan kanssa.

Tehdyt selvitykset osoittavat selkeästi kosteusvauriosta johtuvan vaurion eri rakenteissa. Vaurioiden on arvioitu olevan siinä määrin laajoja, että korjaustoimenpiteiden valmistelu on syytä käynnistää viivytyksettä. Vaurioituneista rakenteista voi vapautua epäpuhtauksia sisäilmaan. Kuntokartoituksen yhteydessä on laadittu korjaussuunnitelma. Mikäli päädytään laajaan korjaamiseen, on vielä huolellisen korjaussuunnitelman laatiminen ajankohtaista, jotta varmistetaan korjausten onnistuminen. Tiloissa suoritetaan myös toimenpiteitä, jolla edistetään sisäolosuhteiden ja sisäilman laatua, kuten ilmanvaihdon ja lämpötilojen toiminnan tarkistamista ja siivouksen sekä siivottavuuden tehostamista.

Tilojen käyttörajoituksiin ei tässä vaiheessa tehtyjen selvitysten perusteella ole arvioitu olevan tarvetta. Tosin tilojen käyttäjien terveydelliset ja turvalliset olosuhteet varmistetaan kaikissa tilanteissa.

Tiedotuksesta huolehditaan aktiivisesti erityisesti tilankäyttäjät huomioiden. Asian johdosta pidettiin 21.11. erillinen tiedotustilaisuus, johon oli kutsuttu kohteen henkilökunta, kunnanhallitus, kunnanvaltuusto, tekninen lautakunta, sivistyslautakunta ja oppilaiden vanhemmat sekä kouluterveydenhoitaja. Tässä tilaisuudessa läpikäytiin tähän mennessä tehtyjen selvitysten tulokset ja niiden johdosta tarvittavat toimenpiteet. Tilaisuuteen osallistujille annettiin mahdollisuus esittää kysymyksiä ja kommentteja, joihin pyrittiin vastaamaan tilaisuuden yhteydessä paikalla olevien asiantuntijoiden avulla.

Sisäilmaprojektiryhmä seuraa tiiviisti rakennuksessa tehtävien korjaustoimenpiteiden edistymistä ja tilankäyttäjien hyvinvointia.

Lisätietoja asiasta antavat:

Tekninen johtaja Tiina Löytömäki
040 3016 220

Työsuojelupäällikkö Pirkko Nejlik
040 3016 230

Sisäilmatyöryhmä

Sisäilmatyöryhmän pöytäkirja 10.10.2017
Tiedotustilaisuudessa esitetty tiivistelmä tutkimuksesta ja sen tuloksista